Obchodné spory

Mediáciu možno využiť aj ako alternatívne riešenie sporov v komerčnej oblasti, pri riešení obchodných či zamestnaneckých sporov. Výhodou mediácie v obchodnej oblasti je jednoznačne fakt, že pri riešení mediáciou nedochádza k prerušeniu obchodných väzieb medzi firmami alebo podnikateľmi, ako tomu väčšinou býva pri súdnom konaní.

Snahou mediátora je dosiahnutie dohody strán, zmieru, kompromisu, … ktorý umožňuje ďalšiu dobrú spoluprácu a kedy strany môžu zohľadniť budúce dobré vzťahy pri spoločnom obchodovaní.

Mediácia poskytuje príležitosť prekročiť čisté právne postavenie a nachádzať špecifické riešenia zodpovedajúce skutočným podobám sporu. Tento prístup založený na zhode zvyšuje šance, že akonáhle strany svoj spor vyriešia, budú schopné udržiavať bežné obchodné a osobné vzťahy.

Obchodno-právna sa týka najmä:

  • dodávateľsko-odberateľských vzťahov,
  • spoluvlastníckych vzťahov,
  • iných firemných, či vnútrofiremných vzťahov,
  • finančných operácií,
  • zákazníckych vzťahov


Pracovno-právna mediácia sa týka najmä:

  • sporov z pracovného pomeru,
  • z kolektívnych zmlúv a pod.


Mediácia v komerčnej sfére je vhodná predovšetkým:

  1. v oblasti sporov medzi firmami a orgánmi štátnej správy a samosprávy
  2. v oblasti spolupráce dvoch podnikateľských subjektov:
  • pri nedodržaní zmluvných podmienok
  • pri fúziách či delení firiem
  • pri tvorbe dlhodobých zmluvných vzťahov
  • pri riešení kooperačných vzťahov
  • oblasť e-komercie
  1. v oblasti vnútropodnikovej:
  • pri riešení sporov medzi spolumajiteľmi
  • pri riešení sporov medzi zamestnávateľom a zamestnancami (odbory)
  • pri riešení sporov medzi jednotlivými zamestnancami
  • pri narušovaní integrity riadenia
  • pri zmenách podnikateľských zámerov, vytváraní stratégie firmy, konsolidácii či transformácii
  • pri vytváraní či zmenách podnikovej kultúry
  1. v oblasti spotrebiteľských sporov:
  • pri riešení sporov medzi zákazníkom s výrobcom, predajcov
  • pri nedodržaní zmluvných podmienok predaja, garancie opráv